Data publikacji

Mniej dla Połczyna, więcej dla Świdwina. Mówimy jednym głosem – NIE!

Rada Miejska w Połczynie-Zdroju na nadzwyczajnej sesji

Istnieje zagrożenie, że Gmina Połczyn-Zdrój utraci w najbliższych wyborach samorządowych jeden mandat Radnego Powiatowego. Z obecnych sześciu Radnych pozostanie tylko pięciu do reprezentowania Gminy. Utracony mandat zyskać ma Miasto Świdwin. Przed chwilą zebrała się Rada Miejska w Połczynie-Zdroju na nadzwyczajnej sesji. Jednogłośnie przyjęto uchwałę o zaskarżeniu postanowienia Komisarza Wyborczego w Koszalinie, które wydał w tej sprawie. Świdwin zajmuje jedynie 2,06% powierzchni Powiatu Świdwińskiego, natomiast Gmina Połczyn-Zdrój aż 31,67 %. 
- Rada Miejska w Połczynie-Zdroju podjęła przed chwilą decyzję o wniesieniu skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego – relacjonuje Sebastian Witek, Burmistrz Połczyna-Zdroju.
Rada Miejska stoi na stanowisku, że zmiana dotychczasowego, utrwalonego od początku istnienia Powiatu Świdwińskiego podziału mandatów do Rady Powiatu Świdwińskiego, polegająca na odebraniu Gminie Połczyn-Zdrój jednego mandatu (zmniejszenie z 6 na 5 mandatów) i przyznaniu Miastu Świdwin jednego mandatu (zwiększenie z 5 na 6 mandatów) w niedopuszczalny sposób burzy porządek utrwalony i uzyskany 
w przeszłości na drodze konsensusu społecznego.
Zarówno podział mandatów pomiędzy poszczególne miejscowości, jak i podział instytucji o charakterze powiatowym, które utworzono na ich obszarach, wynikał 
z porozumienia sił politycznych i społecznych, które decydowały lub miały wpływ na tworzenie się powiatu w 1999 roku. Ówczesne ustalenia nadal pozostają w mocy, czego wyrazem jest funkcjonowanie na terenie Gminy Połczyn-Zdrój filii bądź oddziałów różnych instytucji, np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Wydziału Komunikacji, szpitala powiatowego, Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej, Domu Wczasów Dziecięcych oraz Zespołu Szkół. Jedną z instytucji, która zachowała wysoki status w wyniku tamtych porozumień jest także Komisariat (a nie posterunek) Policji.
Z tego m.in. powodu, podział mandatów do Rady Powiatu Świdwińskiego pomiędzy poszczególne gminy powiatu, powinien pozostać na niezmienionym poziomie.
Na szczególną uwagę w kontekście sprawy zmiany podziału mandatów pomiędzy poszczególne gminy powiatu świdwińskiego zasługuje kwestia powierzchni obszaru Miasta Świdwin oraz Gminy Połczyn-Zdrój.  
W przypadku zmiany podziału mandatów według propozycji Komisarza Wyborczego, dojdzie do dalszej koncentracji mandatów rady powiatu. Na niewielkim, bo tylko 22,38 km2 obszarze, będzie aż 6 radnych. Z kolei na terenie rozległej Gminy Połczyn-Zdrój, na obszarze 344 km2 (!) będzie ich jedynie 5. 
Dla porównania, Świdwin zajmuje jedynie 2,06% powierzchni Powiatu Świdwińskiego, natomiast Gmina Połczyn-Zdrój aż 31,67 %. Tak duża koncentracja władzy publicznej na rzecz jednego, zaledwie 2 procentowego obszaru powiatu, będzie więc przeczyć podstawowym zasadom demokracji, według których kierunki działań ustala większość. Patrząc na dotychczasową praktykę i programy wyborcze kandydatów, trudno będzie bowiem oczekiwać od Radnych wybranych w Świdwinie programów, a także jakichkolwiek działań dotyczących innego rejonu Powiatu, poza samym miastem Świdwin.
Dodatkowo, na terenie rozległej Gminy Połczyn-Zdrój nastąpi rozproszenie mandatów, a przez to spadek dostępności Radnych Powiatowych i powiązany z nim spadek siły oddziaływania na decyzje administracji powiatowej.
Oba okręgi wyborcze są nieporównywalne także w żaden inny sposób, który uzasadniałby zmianę w podziale mandatów na korzyść Świdwina, również w sensie zjawisk społecznych, czy gospodarczym.
Przykładem jest kwestia dróg powiatowych, z których aż 37% (140 km) przypada na teren Gminy Połczyn-Zdrój, zaś tylko 1,6% znajduje się na terenie miasta Świdwin. Temat dróg jest jednym z najczęstszych, w którego sprawie interweniują mieszkańcy poprzez swoich radnych powiatowych.
Miasto Świdwin to tylko jedna miejscowość, o dość jednorodnej specyfice 
i występujących problemach. W przeciwieństwie do niej, nasza Gmina posiada dodatkowo 25 sołectw i aż 79 zróżnicowanych miejscowości. Stąd istnieje większa złożoność problematyki zjawisk społecznych, co dodatkowo uzasadnia utrzymanie obecnej liczby radnych. Dziewięć miejscowości objętych jest Lokalnym Program Rewitalizacji o znacznym występowaniu problemów społecznych i niskiej aktywności zawodowej mieszkańców (chodzi o miejscowości popegeerowskie)
Ponadto zwraca się uwagę, że według danych PKW, w ostatnio przeprowadzonych wyborach w Gminie Połczyn-Zdrój było więcej uprawnionych do głosowania, niż w Mieście Świdwin, tj. aż 11.617 osób, w stosunku do 10.839 osób w Świdwinie.
Gmina Połczyn-Zdrój ma także swoją unikalną specyfikę. Jest bowiem jedną z 5 gmin uzdrowiskowych w województwie zachodniopomorskim i jedyną taką w Powiecie Świdwińskim. Przez cały rok w szpitalach uzdrowiskowych i sanatoriach przebywa ponad 1000 kuracjuszy (tj. ponad 300 000 osobodni). Ponadto z leczenia ambulatoryjnego w uzdrowisku korzysta rocznie ok. 2000 osób, są to głównie mieszkańcy Powiatu Świdwińskiego, zaś na straży ich interesów stoją Radni Rady Powiatu. 
Ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych zobowiązuje gminy uzdrowiskowe do szerokich działań w celu ochrony warunków naturalnych niezbędnych do prowadzenia 
i rozwijania działalności lecznictwa uzdrowiskowego, do utrzymania i rozbudowywania ogólnodostępnych urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego tj. pijalnie, tężnie, parki, ścieżki zdrowia itp.
Gmina uzdrowiskowa oraz gmina posiadająca status obszaru ochrony uzdrowiskowej poza zadaniami przewidzianymi przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, realizuje zadania własne związane z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska, w szczególności w zakresie: 1) gospodarki terenami, z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowiskowego, ochrony złóż naturalnych surowców leczniczych oraz budowy lub innych czynności zabronionych w poszczególnych strefach ochrony uzdrowiskowej; 2) ochrony warunków naturalnych uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej oraz spełniania wymagań w zakresie dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza, natężenia hałasu, odprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, gospodarki odpadami, emisji pól elektromagnetycznych, o których mowa w odrębnych przepisach; 3) tworzenia warunków do funkcjonowania zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego oraz rozwoju infrastruktury komunalnej w celu zaspokajania potrzeb osób przebywających w gminie w celu leczenia uzdrowiskowego; 4) tworzenia i ulepszania infrastruktury komunalnej i technicznej przeznaczonej dla uzdrowisk lub obszarów ochrony uzdrowiskowej, związanej ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 5. W celu realizacji tych dodatkowych zadań rada gminy powołuje stałą  komisję uzdrowiskową.  
Jednym z najważniejszych czynników warunkujących rozwój uzdrowiska jest dostępność komunikacyjna i jest to zadanie stojące nie tylko przed gminą, ale również zarządem województwa, jak i zarządem powiatu. Wymaga to szerokiej współpracy  wszystkich tych samorządów, bez czego uzdrowisko straci rację bytu.
Lecznictwo uzdrowiskowe jest integralną częścią systemu ochrony zdrowia i korelacja usług ze szpitalem podległym pod Powiat Świdwiński, a znajdującym się właśnie w Połczynie-Zdroju, daje możliwość poszerzenia oferty świadczeń leczniczych. To kolejny obszar wymagający stałego zainteresowania ze strony radnych powiatowych, których powinno być odpowiednio wielu.
Przyjazny Szpital dysponuje łącznie 50 łóżkami na 5 oddziałach (chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologiczno-położniczy, noworodkowy, pediatryczny). Rocznie na oddziałach tych leczonych jest ponad 3600 pacjentów z całego Powiatu, wykonywanych jest ponad 1100 zabiegów i przyjmowanych ponad 200 porodów. W poradniach specjalistycznych udzielanych jest ok. 20 tyś. świadczeń rocznie. Ze specjalistycznych  poradni diagnostycznych skorzystało: tomografia komputerowe - ok. 4100 badań, badania endoskopowe – ok. 2500 badań rocznie.
Zdaniem Rady brak jest przesłanki do ingerencji w zasadę stałości podziału j.s.t. na okręgi wyborcze, w tym ingerencji w ilość mandatów przypadających w wyborach do rady powiatu na dany okręg (gminę). Zasada ta wyrażona jest art. 419 § 1 Kodeksu wyborczego (KW).
Zmiana taka byłaby naruszeniem zasady zaufania obywatela do Państwa, w tym zasady stałości podziału j.s.t. na okręgi wyborcze (per analogiam także stałości liczby radnych wybieranych w każdym okręgu). Jak wskazują przepisy prawa, może ona zaistnieć w ściśle określonych przypadkach po spełnieniu przesłanek z art. 421 § 1 Kodeksu Wyborczego, a więc najpóźniej na 3 miesiące przed upływem kadencji oraz jeżeli konieczność taka wynika ze:
- zmiany w podziale terytorialnym państwa,
- zmiany granic jednostek pomocniczych gminy,
- zmiany liczby mieszkańców danej gminy,
- zmiany liczby radnych w radzie gminy lub
- zmiany liczby radnych wybieranych w okręgach wyborczych.
Brak jednej z w/w zmian w stosunku do stanu poprzedniego nie daje podstaw do zmiany ustalonych dotąd zasad.
W tym kontekście warte powołania są dwa orzeczenia:
- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 sierpnia 2018 r. II OSK 2338/18; LEX nr 2533959 - Nie każda zmiana w zakresie kryteriów wskazanych w art. 421 ustawy z 2011 r. Kodeks wyborczy uzasadnia wyznaczenie na nowo podziału okręgów wyborczych o przebiegu innym niż dotychczasowy. W sytuacji wystąpienia przesłanek określonych w tym przepisie podejmowane środki powinny być proporcjonalne i w największym możliwym stopniu dążyć do zachowania stałości podziału na okręgi wyborcze.
- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2018 r. - II SA/Wa 999/18 - normę tę należy odczytywać jako wymóg uregulowania tej materii w aktach prawa powszechnie obowiązującego o mocy równej ustawie. Realizację tej zasady zapewnienia Kodeks wyborczy ściśle uzależniając podział gminy na okręgi wyborcze i ewentualne dokonywanie zmian w tym podziale przy przestrzeganiu zasad określonych w m.in. 
w art. 417, 418 i 419 Kodeksu wyborczego. Jeżeli zatem podział gminy został dokonany zgodnie z wymogami wskazanych wyżej przepisów, a taka sytuacja zachodzi w niniejszej sprawie, to nie ma podstaw do podważania zgodności z prawem dokonanego podziału. Zasada równości wyborów tj. materialnej równości głosów wyborców dokonana przez ustawo-dawcę we wskazanych przepisach dopuszcza rozpiętość siły głosu w ramach mandatu przy zastosowaniu jednolitej normy przedstawicielstwa od 0, 5 do 1, 49 równe 1 mandat.
Sąd podziela pogląd wyrażony przez Państwową Komisję Wyborczą, że z uwagi na wynikającą z art. 419 § 1 Kodeksu wyborczego zasadę stałości okręgów wyborczych, zmiany granic okręgów wyborczych nie uzasadniają inne przesłanki niż wynikające z art. 421 § 1 Kodeksu wyborczego, nawet w przypadku dokonywania podziału na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z 11 stycznia 2018 r. 

Reasumując, Rada Miejska w Połczynie-Zdroju wyraża sprzeciw wobec zamiaru zmniejszenia liczby mandatów przypadających gminie do Rady Powiatu Świdwińskiego o jeden, na rzecz okręgu wyborczego w Mieście Świdwin.

Najczęściej czytane

fot. Piotr Gawroński
Data publikacji:
W sobotę, 22 czerwca odbył się koncert podsumowujący rok edukacji artystycznej 2023/24 prowadzonej w Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju. W programie koncertu zaprezentowały się zespoły, które w ostatn…
więcej informacji
plakat
Data publikacji:
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju informuje, że od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. można składać wnioski o jednorazowe świadczenie w postaci bonu energetycznego.  🔷Wnioski…
więcej informacji
OSTRZEŻENIE METEOROLOGICZNE 04-05.07.2024 R.
Data publikacji:
OSTRZEŻENIE METEOROLOGICZNE 04-05.07.2024 R. MOŻLIWE BURZE…
więcej informacji