To ten znak. Wybrano logo Szwajcarii Połczyńskiej

Proste, unikalne, zapadające w pamięć. Nawiązujące do połczyńskich symboli jak parasolki, z silnymi akcentami szwajcarskimi. Do tego profesjonalne, wysoko estetyczne i wyróżniające się na tle dziesiątek podobnych formą i kolorystyką. Takie jest logo regionu Szwajcarii Połczyńskiej według propozycji nadesłanej przez Tomasza Nadolnego z miejscowości Szczytniki pod Poznaniem.
– Propozycja którą wybraliśmy wykazała najlepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań. Widać, że proces tworzenia był niezwykle przemyślany – podkreśla Burmistrz Połczyna-Zdroju Sebastian Witek.- Logo oddaje charakter działań promocyjnych gminy, wyróżnia się spośród konkurencji, zachowując jednocześnie związek z ideą działalności promocyjnej Połczyna-Zdroju, gdzie silnie akcentujemy symbolikę parasolkową nawiązującą do ozdoby deptaka na ulicy Grunwaldzkiej, ale też do pozytywnie kojarzącej się Szwajcarii i historycznej krainy zwanej jeszcze przed wojną Szwajcarią Połczyńską. Chcemy, aby ten znak przykuwał uwagę i pozostawał w pamięci, a także inspirował podróżnych do poszukiwania atrakcji Szwajcarii Połczyńskiej – polskiego odpowiednika Yellowstone - i rozszyfrowywania jej zagadek historycznych i przyrodniczych.
Znakomita większość prac była na bardzo wysokim poziomie, wskazującym na profesjonalizm i wysoką kreatywność autorów. Kilka propozycji było nawet nadkompletnych, zawierając gotowe przykłady zastosowań logotypu na różnych nośnikach, czy genezę znaku. Jak w każdym konkursie zdarzały się propozycje czysto amatorskie, co było widać na pierwszy rzut oka, jednak pomysłowość autorów wymaga szczerego podziękowania.
Dodatkowo przeprowadzono też wystawę w Centrum Kultury, która posłużyła komisji konkursowej w celach konsultacyjnych, a przede wszystkim – w celu promocji i docenienia ogromu pracy włożonej przez Wszystkich biorących udział w konkursie i będąca testem percepcji logo. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zabawę.
- Trzeba powiedzieć, że logo może być zbudowane ultra poprawnie, jeśli chodzi o tę sztukę, ale nie mieć związku z marką, którą ma budować. Można zaprojektować logo zgodnie z najbardziej szczegółowymi zasadami tej branży, jednak może ono nie przemawiać do serca odbiorcy. Podobnie można znać wszelkie zasady poprawnej pisowni, a jednak nie potrafić napisać świetnej i poruszającej książki. Bo to nie zasady piszą książkę. Wybrana propozycja przemówiła do wszystkich członków komisji – dodaje Burmistrz.
- Członkowie komisji ocenili, zgodnie z regulaminem konkursu, walory artystyczne, jak pomysł, komunikatywność, wyrazistość, czytelność, estetykę, oryginalność, a także wywołanie pozytywnych skojarzeń, sugestywność skojarzeń ze Szwajcarią i Połczynem-Zdrojem, walory graficzne oraz walory użytkowe, jak możliwość edycji w różnych zastosowaniach i sytuacjach ekspozycyjnych.
W dalszym etapie prac Gmina podejmie kroki w celu objęcia logotypu ochroną prawną. Do logo wprowadzono też drobną korektę, przygotowaną przez samego autora, aby uczynić jeszcze bardziej czytelnym nawiązanie do Szwajcarii. Władze gminy chcą, aby logo pojawiło się na jak największej liczbie nośników, w tym na bilboardach przy drodze wiodącej nad morze.
Logo Marki Szwajcaria Połczyńska – opis i cechy
Zaprezentowane logo to pierwszy wizualny krok powstającej nowej Marki Szwajcarii Połczyńskiej. Zostało stworzone jako prosty i jasny w przekazie znak, który cechuje minimalistyczna i nowoczesna forma, dzięki czemu jest on czytelny, rozpoznawalny i łatwo zapada w pamięć. Prezentuje się elegancko i przejrzyście, a swoją estetyką sugeruje bezproblemowe zrozumienie – w centralnej części sygnetu biały krzyż na czerwonym polu ewidentnie nawiązuje do flagi Szwajcarii, kraju, od którego walorów przyrodniczych i krajobrazowych, obecnych również w okolicy miasta, wzięła nazwę połczyńska Szwajcaria.
Punktem wyjścia do stworzenia sygnetu była siatka pięć na pięć, w obrębie której zbudowano znak składający się z kolorowych kół i figur opartych na kole, nawiązujących do sławnych kolorowych połczyńskich parasolek w centralnej części miasta.
Graficzna forma sygnetu pozwala na stworzenie pełnej identyfikacji wizualnej Marki. Dzięki swojemu charakterowi wizualnemu, jak i charakterystycznym elementom, można ją nieinwazyjnie wykorzystać w różnych wariantach użycia, co zostało przedstawione w kilku przykładowych produktach.
Wprowadzona gama kolorystyczna, jako istotny element wizualny Marki, została dobrana w przemyślany sposób. Użyto wyrazistych kolorów budzących pozytywne skojarzenia. Zestawienie użytych barw tworzy świeżą i naturalną kompozycję, która ma wywołać u odbiorcy przyjemne skojarzenia ze światłem, radością, ciepłem, otaczającą przyrodą i wypoczynkiem. Dostrzec można wschód słońca, zróżnicowane barwy jezior i rzek oraz zmieniające się w zależności od pory roku kolory koron drzew.
Liternicza część logo posiada krój pisma, dobrany adekwatnie do istoty Marki, kojarzący się z nowoczesnością i elegancką prostotą. Zastosowany został bezszeryfowy font, w wariancie normalnym - słowo SZWAJCARIA, oraz skondensowanym – słowo POŁCZYŃSKA, dostosowany do wymogów dostępności.
Zastosowany pomysł, dzięki swojej uniwersalności i zdolności adaptacji, umożliwia jego bardzo elastyczne i szerokie wykorzystywanie do tworzenia w przyszłości potrzebnych nowych znaków, wykorzystywanych w identyfikacji, które za każdym razem będą wizualnie spójne, zachowując jednocześnie swój indywidualny charakter.
Biorąc pod uwagę fakt, że logo często występuje w małych rozmiarach, zaprojektowano je tak, by były łatwe do odczytania i identyfikacji na pierwszy rzut oka.