Szkoła wkrótce z nową funkcją
Trwają prace adaptacyjne w budynku wygaszonej Szkoły Podstawowej w Toporzyku. Powstaje tam placówka dla osób z niepełnosprawnościami. Zarówno nauka, dojazd, jak i posiłki będą tam bezpłatne. Każde dziecko zostanie objęte specjalnie dla niego opracowanym programem rehabilitacji.
Przypomnijmy, że od 1 września br. nieruchomość ma nowego najemcę. Stowarzyszenie „Radość z życia” planuje uruchomić tam kolejną placówkę edukacyjną przeznaczoną dla osób zmagających się z niepełnosprawnością. Chodzi o dzieci w wieku od 3 do 28 roku życia, realizujące obowiązek szkolny i przedszkolny, a także klub rehabilitacji 25+.Nauka ma ruszyć od 1 stycznia, jeżeli Stowarzyszenie uzyska niezbędne zgody Sanepidu i Starostwa Powiatowego
w Świdwinie.
Obiekt już zatrudnia jednego z byłych pracowników szkoły. Najemcy deklarują także pracę dla kolejnych osób, w tym nauczycieli z terenu gminy Połczyn-Zdrój oraz kooperację z lokalnymi podmiotami gospodarczymi i integrację ze społecznością wsi.
Ośrodek przeznaczony będzie dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim, autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. W szkole zatrudniona będzie profesjonalna kadra pedagogiczna, która stale będzie doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe. Zatrudniony zostanie zespół terapeutyczny składający się z terapeutów indywidualnych: fizjoterapeutów, logopedy, terapeuty prof. A. Tomatisa, terapeuty EEG Biofeeedback, którzy opracują indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny dostosowany do potrzeb dziecka.
Działania Stowarzyszenia „Radość z życia” są ukierunkowane na kompleksowe i wielodyscyplinarne wsparcie z zakresu rehabilitacji, edukacji, terapii, psychologii i logopedii, umożliwiając tym samym poprawę rozwoju psychoruchowego i społecznego wychowanków, poprawę ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszania się stanu zdrowia, rozwój osobowości i utrzymywanie dobrej kondycji psychicznej (wzbudzanie motywacji do podejmowania kontaktów społecznych i działania, eliminowanie lęków i napięć), rozwój zainteresowania ludźmi, nawiązywania więzi społecznych oraz komunikacji, rozwój zainteresowania otaczającym światem, poznanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących, rozwój procesów poznawczych: myślenia, pamięci, uwagi, rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach, osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej, rozwój umiejętności współżycia w grupie, pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej. Duży nacisk kładziony jest również na ścisłą współpracę
z rodziną dzieci i młodzieży będącej uczniami naszych placówek, w celu poprawy rozumienia i zaspokajania przez rodziców potrzeb rozwojowych dziecka, współdziałania rodziców i terapeutów w procesie terapeutycznym, poprawienia radzenia sobie rodziny i poszczególnych jej członków ze stresem i trudną sytuacją życiową oraz zapewnienia rodzicom wsparcia.